Wednesday, February 29, 2012

Menyeluruh.

Syamil bagi pengamal bahasa Arab difaham sebagai menyeluruh. Menyeluruh bagi pengamal bahasa Melayu difaham sebagai ingin tahu, ingin serta,  dalam bermacam hal atau dalam bahasa percakapan harian kita-kita ini "semua dia nak". Manusia yang digelarkan Syamil pasti akan sedikit sebanyak membawa perwatakan ini dalam kehidupan mereka. Aku tak menafikan. Memang nama membawa pengaruh besar dalam ragam manusia. Sebagai manusia kita mesti pandai membawanya.

Sejak akhir ini baru aku tersedar yang dengan jelas sekali nama itu sebenarnya sudah lama menguasai jasad kaku aku ini. Entah macam mana di masa-masa lalu aku sedikit tidak sedar akan kehadiran makna nama aku. Memang aku jenis manusia yang "semua dia nak". Sekali lagi aku tak nafikan. Sejak dari  jaman anak-anak lagi aku terbimbing dengan sendiri oleh sikap itu. Makin ketara bila di bangku sekolah menengah.


Bermula dengan era kegemilangan shuffle. Aku dengan langkah radikal menggabungkan sekumpulan penggiat seni shuffle untuk diketengahkan. Tercetus lah fenomena CLC suatu ketika dahulu di tanah Seremban. Aku lakukan demi minat mendalam terhadap musik EDM. CLC bukan sekadar kumpulan picisan. Menang beberapa pertandingan dan diundang untuk persembahan juga. CLC ada kejayaan tersendiri. Tapi era berlalu CLC bubar tapi soul itu masih ada sehingga hari ini.


Dalam hal sukan pula, aku cuba menceburkan diri dalam sukan extrem. Papan selaju ternyata tepat menyentuh jiwa aku. Segalanya bermula setahun lebih lepas. Masih terasa saat-saat aku hampir putus asa dengan papan itu tapi dorongan komrad membantu. Yang pasti belum ada kejayaan lagi. Kejayaan menunggu aku di hadapan. Barangkali. Aku akan terus kayuh selamanya. Janji.


Awal 2011 satu tindakan yang aku sangka akan mengubah kitaran hidup aku selamanya. Aku cuba berlagak untuk menyertai pergerakan rempit-rempit se Malaysia. 125zr hitam baru. Syukur usaha aku gagal. Ternyata rempit tidak ada soul. Aku bukan macam itu. Akhir-akhir ini aku bercadang hendak merealisasikan impian jaman sekolah aku dimana aku butuh kan sebuah vespa. Aku minatkan kenderaan klasik ini. Mohon hajat aku ini termakbul. Aku mahu jadi penunggang kenderaan klasik berjaya. Mudah-mudahan.


rokenrol.
Kalau bercerita tentang perisian komputer. Aku lebih banyak terjebak dengann adobe photoshop. Aku suka memanipulasi, berimaginasi sendiri. Mungkin naluri kanak-kanak aku masih utuh. Kuat berimaginasi. Lain-lain aku menceburkan diri dalam virtual dj dan tidak ketinggalan sony vegas. Kesemua perisian itu dapat melahirkan idea imaginasi aku ke bentuk media. Untuk dikongsi. Untuk dikomen.


Walaupun aku bersikap "semua dia nak" ingin aku tegaskan disini aku bukan poser. Aku bukan poser (kecuali cubaan aku untuk jadi mat rempit tu). Aku lakukan kerana minat. Kerana kepuasan. Aku tak peduli orang cakap sebab ternyata bukan mereka yang tentukan siapa aku dahulu sekarang dan masa hadapan. Syamil itu sendiri yang membentuk diri aku.


wewwwit.


Ternyata nama memang memberi kesan yang besar kepada tuan punya badan. Jadi kepada bakal-bakal pengeluar zuriat keturunan akhir jaman kau digalakkan beri nama yang indah kepada zuriat kau.


Selamat tahun lompat semua ! marilah melompat.

4 comments:

  1. lu tak rasa ke budak-budak CLC dulu macam poseur?
    gua perati je scene shuffle ni.biasalah,masa tu aku orang kerdil.tak hip pun macam lu orang.keh keh!

    ReplyDelete
  2. tak sama sekali.CLC go with the flow.biler shuffle dah slow n mati scene kat seremban secara automatik kegiatan CLC slow.Tapi CLC masih kekal dgn shuffle tapi bukan secara publik macam dulu2.Di pesta2 privasi dan tertentu sahaja.CLC masih ada soul.hehe

    ReplyDelete
  3. gambo lucah
    kehkehkeh
    ada soul leteww

    ReplyDelete