Wednesday, June 6, 2012

Catatan Kuale Kangsor 2012.

Satu scene baru dalam hidup aku. Scene yg lama aku idam kan dari jaman sekolah lagi. Syukur  tuhan makbulkan. Bermula sebagai seorang poser sekarang sedikit demi sedikit ilmu itu aku timba. Memang aku tak nafikan mana-mana scene memang kita bermula sebagai seorang poser. Yang membezakan nya bagaimana kau ubah tittle tadi kepada sesuatu yg baru.

Entry kali ini aku mahu ceritakan pengalaman pertama aku berkonvoi motosikal lama, vespa “Old Bugs Never Die”. Destinasi di tuju Bandar Diraja Kuala Kangsar Perak. Bermula dari tanah kelahiran aku Seremban. Event diberi nama Karnival Vespa, Lambretta dan Motor Klasik Internasional. Lebih popular dikalangan penunggang vespa dengan panggilan Kuale. Event Kuale sememangnya menjadi idaman bagi kami-kami ini. Kebiasaan berlangsung pada bulan April sehingga terlahir satu frasa kata “ingat April ingat Kuale” namun atas beberapa sebab event Kuale tahun ini ditunda pada bulan Jun.  2 Jun 2012.

Hentian pertama di Rawang.
Kembara ke Darul Ridzwan bermula jam 6 petang Jumaat  1 Jun 2012. Sebanyak lima biji vespa bergerak dengan kelajuan normal berbekal kan semangat sehangat api serta disuntik sedikit dengan keazaman yg jitu. Kami-kami ini masing-masing nya mahukan kejilakaan itu dijauhkan sepanjang kembara. Syukur kembara dilindungi tuhan semeta alam. Lebih kurang 7 jam meredah lebuhraya membelah bayu malam. Terkadang itu terasa gigitan mesra bayu tersebut tepat ke tulang-temulang. Sejuknya bayu tersebut belum cukup memadamkan hangat nya semangat kami walau sedikit. Malah rasa lenguh-lenguh, sengal-sengal sendi jugak tidak cukup mematahkan semangat itu. Kami tekad. Percaya lah.

Perhentian terakhir Sungai Siput barangkali.
Dan sampai ke tapak karnival.
Bercerita tentang hari event. Satu perkataan yg aku rasa paling tepat adalah liar. Ya, liar. Suasana disana tidak lekang dengan deruman-deruman tabung ekzos dari jentera-jentera yg hadir. Bagi newbie macam aku memang gayat jakun lah jawapan nya cuma aku seboleh nya cuba berlagak macho di hadapan hadirin yg hadir. Keinginan nafsu aku jelas berbayar disini. Setelah lama dipendam. Pelbagai jenis jentera-jentera lama yg lahir sebelum aku sendiri jatuh ke planet bumi ini berhimpun. Puas. Berusia puluhan tahun masih lagi gagah di jalan raya. Syabas. Anak muda sehingga lah ke generasi atuk-atuk aku dari seluruh pelusok tanahair berkumpul mempamerkan kegagahan jentera masing-masing. Bertukar-tukar idea. Berjumpa mungkin setahun sekali ini sahaja. Event turut disertai dari negara jiran Thailand. Seribu kenangan terpatri di bandar di raja Darul Ridzwan. Panjang umur tahun depan kita berjumpa lagi.
Sebahagian dari nya.

Jogetkeras.

Aleq.

Si kembar juara. Tempat ketiga ketegori ubahsuai. Tahniah.

Si kembar yg memukau. Kelajuan di luar batasan.

Ps150 yg kemas.

Rally 200 di sembur lukisan.

Lambretta milik Ironman.

Kombinasi warna yg menggamit memori.

Kuale kangsor.

Enduro 125. Gila-gila remaja.

Antara jentera klasik yg menarik perhatian.

Kombi kuning idaman, Suatu hari kau milik aku. Tekad.

Volkswagen. Old Bugs Never Die.

Spisis rare kepala bana.
Selamat sampai di seremban.syukur.
Gambar-gambar diambil mengguna telefon bimbit sahaja. Maaf atas resolusi yg rendah. Moga nya anda semua terhibur.

Inilah jentera aku. Ps150. Pelan-pelan kayuh. 

No comments:

Post a Comment