Tuesday, August 7, 2012

Kari Ayam dan Ramadhon.

Hari ini 4 Ogos 2012 masihi. Hari ini juga 15 Ramadhan 1433 hijrah. Masa tidak pernah perlahan kebelakangan ini. Putaran masa semakin pantas. Kita di pertengahan Ramadhan. Salam Ramadhan aku ucapkan kepada semua muslimin muslimat. Kiranya macam sedikit lambat. Sibuk.

Gambar ditaja oleh google image.

15 Ramadhan ini puasa yang manis. 15 Ramadhan ini aku di rumah. 15 Ramadhan ini aku dapat nikmat berbuka masakan penuh kasih. Setelah lama wan tidak masak sejak dia sakit tapi pagi tadi wan beriya-iya sangat nak masakkan aku kari ayam untuk aku berbuka. Walau aku tahu memang wan dah tak larat nak masak kan kari ayam tu. Wan tetap gagahkan diri. Aku tak minta tapi wan memang nak masak kan. Pagi-pagi lagi dia dah bising minta si Paiq ke kedai belikan barang dapur. Nak masak kari ayam untuk abang kata nya kedengaran sayup-sayup dari bilik sedang aku masih mamai diulit mimpi.


Memang aku dapat layanan istimewa dari wan. Adik-beradik yang lain terkadang cemburu aku perhatikan. Sejak dari kecik lagi aku memang rapat dengan wan. Wan bela aku dari kecik sampai sekarang. Dari makan sehingga ke pakai. Semua dibawah jagaan nya. Walau aku hampir mencecah 20an ini masih lagi dia setia membela aku. Kalau hendak diceritakan semua memang nanti anda semua yang cemburu.


Selesai masak aku dengar wan merungut dengan ibu. Katanya den dah tak larat nak masak dah sekarang, tak boleh berdiri lama-lama, nak pengsan rasanya. Mungkin dialog tersebut lebih pekat loghat negeri nya. Ibu hanya memujuk wan, tak payah masak lain kali emak tu dah tak macam dulu lagi dah. Aku menahan sebak dalam bilik. Aku tahu mungkin itulah kari ayam terakhir dari wan. Tapi aku dah lama redho. Sejak wan sakit. Program berbuka bersama kawan aku tangguh kan hari tu untuk memberi peluang kepada kari ayam kegemaran aku. 


Terima kasih tuhan. Terima kasih tuhan. Terima kasih tuhan


Terima kasih kau masih panjangkan umur wan untuk 15 Ramadhan ini. Terima kasih kau beri kekuatan untuk  wan masak kan kari ayam itu. Aku syukur.



Wan pada Syawal 1432.


No comments:

Post a Comment